.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یک نماینده: به چه بهانه‌ای مردم را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند؟

نمایندگان معترض بر این باور بودند که هرگونه برخورد با عوامل ناآرامی و اغتشاش باید توسط نیروهایی انجام بگیرد که یونیفرم مخصوص داشته یا دارای حکم قضایی باشند که نتوانند به صورت خودسر یا هدایت شده به ارعاب مردم بپردازند. علاوه‌بر این کمیته بررسی‌کننده ناآرامی‌های اخیر در مجلس درباره حضور لباس‌شخصی‌ها به نیروی انتظامی تذکر داده است که ظاهرا عملکرد نیروی انتظامي در این زمینه نتوانسته رضایت برخی نمایندگان را جلب کند. همچنین قرار است این کمیته بحث حمله لباس‌شخصی‌‌ها به کوی دانشگاه و کوی سبحان را تا حصول نتیجه پیگیری کند که تا این مرحله و به گفته کاتوزیان از اعضای این کمیته تاکنون مشخص شده است که این افراد از سوی برخی کانون‌‌ها سازماندهی شده بودند که توسط وزارت اطلاعات تعدادی از آنها شناسایی شده‌اند. در این میان اما برخی نمایندگان هم بر این عقیده بودند که اگر وزارت کشور به برگزاری این تجمعات مجوز می‌داد و در کنار آن نیروی انتظامی هم نظارت می‌کرد تا کسی از این تجمعات سوء‌استفاده نکند، کمترین اغتشاشی صورت نمی‌گرفت. از سوی دیگر در راهروی مجلس هم شنیده شد که ظاهرا علی لاریجانی در تلاش است تا زمینه حضور میرحسین موسوی در صداوسیما برای بیان نقطه‌نظراتش را مطرح کند. با این حال نمایندگان هنوز چشم‌انداز روشنی از تداوم روند موجود ندارند و ابراز امیدواری می‌کنند که تا پایان این هفته شعله این حوادث فروکش کند تا شاهد رفتارهای فراقانونی علیه مردم نباشند.

عملکرد نیروی انتظامی جای بحث دارد
حميدرضا كاتوزيان، نماينده تهران که از اعضای کمیته بررسی‌کننده حوادث اخیر نیز هست، اما در واکنش به حضور لباس‌شخصی‌‌ها چنین اظهار داشت: ما به نيروي انتظامي و ديگر دستگاه‌هاي ذي‌ربط تذكر داده‌ايم، اما چون ما در حكم قوه مقننه هستيم و قدرت اجرايي و توان عملياتي نداريم، تنها به دستگاه‌هايي كه كنترل امنيت را در اختيار دارند، تذكر داده‌ايم. وي افزود: ما از اين نيروها خواسته‌ايم تا با لباس فرم و نه با لباس شخصي وارد صحنه شوند و با کسانی که با لباس‌شخصی‌ وارد این صحنه‌‌ها می‌شوند صرف‌نظر از اینکه متعلق به چه جناحی هستند، برخورد کنند. البته اينكه نيروي انتظامي در اين زمينه تا چه‌اندازه به وظيفه خود عمل مي‌كند، خود جاي بحث دارد.
وی همچنین در تبيين آخرين بررسي‌ها و نتايج فعاليت‌هاي اين كميته هم گفت: به نتايجي رسيده‌ايم، اما هنوز بررسي‌هاي انجام شده براي كوي دانشگاه، مجتمع سبحان و گروهي كه به آن حمله كرده بودند به اتمام نرسيده است همزمان با ما دستگاه‌هاي اطلاعاتي به روي آن كار مي‌كنند و تعدادي از گزارش‌ها را نيز به آنها داديم كه در حال پيگيري هستند.
وي افزود: مجددا قرار شده است كه از كوي دانشگاه، مجتمع سبحان، منطقه گل‌افشان در سعادت‌آباد و منطقه شمال ولنجك و نواحي مختلفي كه مورد حمله قرار گرفته است مانند مجتمع مسكوني كه تعدادي از نمايندگان در آن زندگي مي‌كنند و برخي افراد ديگر آسيب ديده‌اند، تحقيق شود.
وي با بيان اينكه در بررسي‌هاي جديد ما به دنبال پيدا كردن هويت افراد حمله‌كننده هستيم، اظهارداشت: اين مساله را با جديت پيگيري مي‌كنيم و اين مسائل را تا به نتيجه نرسانيم رها نمي‌كنيم. نكته ديگر آن است كه اگر در مجموعه يا خانه‌اي فعاليتي عليه نظام انجام مي‌دهند، افراد بايد با لباس فرم و با حكم اجازه ورود وارد شوند و هيچ كس حق ندارد سر خود دست به اقدامي زده و مردم را مرعوب كند. وي افزود: در واقع در قوانين جزايي كشور هم مجازات بسيار سنگين براي كساني كه مردم را دچار رعب و وحشت مي‌كنند، پيش‌بيني شده است، لذا با اين افراد برخورد تند و شديد خواهد شد.
كاتوزيان در ادامه ابراز داشت: اگر جريان سازماندهي شده‌اي باشد كه به اعتقاد بنده در موارد ديده شده سازماندهي شده و حتما از طريق كانون‌هايي بوده است، بنابراين بايد تلاش كنيم اين كانون‌ها از طريق وزارت اطلاعات و اطلاعات ناجا و دستگاه‌هاي ذي‌ربط شناسايي شوند و با عوامل و كساني كه سركرده حمله‌كنندگان هستند، برخورد شديد صورت گيرد كه مجددا جمهوري اسلامي شاهد برخوردهايي كه با مردم صورت مي‌گيرد، نباشد. ضمن آنكه يكي از وظايف جمهوري اسلامي، ايجاد امنيت براي شهروندان است. وي ادامه داد: اين معنا ندارد كه عده‌اي خودسر يا هدايت شده وارد چنين عملياتي شوند و وحشت و ارعاب به وجود آورند.
وي در پاسخ به اين سوال كه عنوان شده بود، تعدادي از افراد حمله‌كننده به اين خانه‌ها متعلق به يكي از نهادها بوده‌اند، آيا شما هم به اين نتيجه رسيده‌ايد، گفت: اينكه اين افراد از يك نهاد خاصي هستند، تحت بررسي است و ما هنوز به جمع‌بندي نهايي در اين زمينه نرسيده‌ايم؛ اما اگر به جمع‌بندي برسيم از هر نهادي باشند يا خودسر و خودجوش، بايد با آنها برخورد شود. ايجاد رعب توسط فرد عادي يا جريان سياسي يا حتي نهاد حكومتي با هم تفاوتي نمي‌كند و در همه موارد ممنوع است.

ضعف نیروی انتظامی در برخورد با اغتشاشگران
سخنگوی فراکسیون اقلیت هم با اشاره به اینکه وجود عناصر لباس‌شخصی باعث ایجاد برخی درگیری‌ها در تجمعات اخیر شده است، اظهار کرد: کسانی که به اصطلاح (لباس‌شخصی) خوانده می‌شوند درحالی برخورد با مردم عادی را بر خود، فرض می‌دانند؛ که برخی افراد فرصت طلب و خرابکار هم در لابه لای آنها به صف مردم حمله‌ور می‌شوند و نمی‌توان تشخیص داد که چه کسانی و با چه انگیزه‌ای به مردم حمله کرده‌اند.
داریوش قنبری با تاکیدبر غیر‌قانونی بودن این نوع برخوردها با مردم یادآور شد: نیروی انتظامی موظف به حفظ کنترل اغتشاشات اخیر و تامین امنیت مردم و تجمعات قانونی آنها است. علاوه‌بر این نیروی انتظامی تنها مرجع برخورد با اغتشاشگران است. قنبری با بیان اینکه به‌رغم این موضوع شاهد برخی قانون شکنی‌ها و ورود عناصر لباس‌شخصی در اغتشاشات اخیر هستیم، ادامه داد: معلوم نیست این عناصر از کجا دستور می‌گیرند و به چه بهانه‌ای مردم را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه این موارد باعث بدبینی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: اغتشاشات اخیر به شکل وسیعی نبود که نیروی انتظامی توان کنترل آن را نداشته باشد، اما متاسفانه شاهد ضعف نیروی انتظامی در برخورد با اغتشاشگران بودیم کما اینکه بنده خود شاهد بودم که نیروی انتظامی با عناصری که سطل‌های زباله را به آتش می‌کشیدند و ایجاد ناامنی می‌کردند، هیچ برخوردی نمی‌کرد. قنبری ادامه داد: هیچ کس اقدامات اغتشاشگران را تشویق نمی‌کند و اعمال آنها را نمی‌پسندد. حتی کاندیدای معترض در انتخابات اخیر نیز مردم را به ایجاد اغتشاش دعوت نکردند و همواره تاکیدشان به استفاده از راهکارهای قانونی بوده است.
این عضوکمیسیون اجتماعی گفت: با این حال نیروی انتظامی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است و جای سوال است که چرا کنترل وضع موجود را به نیروهای غیر‌رسمی سپرده است.
سخنگوی خط امام (ره) در پاسخ به اینکه چرا به درخواست حامیان کاندیدای معترض برای برگزاری تجمع، مجوزی ازسوی وزارت کشور صادر نشده است، گفت: براساس قانون اساسی هر تجمعی که بدون سلاح انجام شود، احتیاج به کسب مجوز ندارد، اما متاسفانه وزارت کشور حتی به برگزاری چنین تجمعات آرامی هم مجوز نمی‌دهد.
به گفته وی، اگر وزارت کشور با جدیت عمل می‌کرد و به برگزاری این تجمعات مجوز می‌داد و در کنار آن نیروی انتظامی هم نظارت می‌کرد تا کسی از این تجمعات سوء استفاده نکند، کمترین اغتشاشی صورت نمی‌گرفت.
نباید به روی توده سلاح گرفت
همچنین کشته شدن تعدادی از هموطنانمان در حواث اخیر اگرچه با تردید برخی از نمایندگان روبه‌رو شد، اما آنها اسلحه بستن به روی مردم را محکوم کردند. هرچند که برخی از آنها چون محمدتقی رهبر رییس فراکسیون روحانیون مجلس هم معتقد بودند که از سویی گروهی مسلح هم به جان بسیج و نیروی انتظامی افتاده‌اند. رهبر در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد ضمن تاکیدبر اینکه نباید روی توده مردم اسلحه به کار برد، تصریح کرد که از سویی یک گروه مسلح هم می‌آیند، می‌ریزند به جان بسیج و نیروی انتظامی و همان مردم.
رهبر خاطرنشان کرد که وقتی اغتشاش می‌شود و برخی فرصت‌طلبان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند عده‌ای از مردم هم در این میان قربانی می‌شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

اقايي 1 تير 1388
از قديم گفتند دزد پررو يقيه صاحبخانه را مي گيرد.
اكبر 1 تير 1388
باسلام
بگذاراين نمايندگان هرچه مي خواهندبگويندهمينقدركه چهرشان رابه ملت فهيم وولايي نشان مي دهندبس است موسوي ويارانشان نشان داده اندكه نتنهاجنبه وشعورسياسي پاييني دارندبلكه گروه خوارج رانيززنده كرده اندوشمادوستان شمال نيوزخبرهايي تحريك آميزبيشترنقل مي كنيدچراموضع خودراروشن نمي كنيدباياران موسوي هستيدياباولايتمداران باتشكر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.169 seconds.